Gefeliciteerd klas 15-04!

Vandaag was het een speciale dag bij KLM Flight Academy. De studenten uit klas 15-04 ontvingen vandaag namelijk hun diploma. Jongens en meiden: van harte gefeliciteerd! Heel goed gedaan!

Future Pilots 4 - Emma Pier

Voor Emma Pier uit klas 16-1 was het al snel duidelijk wat ze later wilde worden. Nadat zij als vijfjarig-meisje een vrouwelijke verkeersvlieger in actie had gezien tijdens een vlucht naar Singapore stond haar eigen toekomst al vast: “Dat wil ik ook!” Op de middelbare scholen had ze alle pijlen al gericht op deze opleiding, een alternatief had ze niet, ze moest en zou piloot worden. Nu studeert ze sinds april 2016 aan de KLM Flight Academy.

Vliegen in Arizona

Emma is net terug uit Phoenix - Arizona en heeft daar het single engine traject afgerond. Tijdens dit traject stap je voor het eerst de cockpit in. “De eerste week in Phoenix heb je grondschool. Hier word je voorbereid op het vliegen. Na ongeveer een week mag je de lucht in met een instructeur.” Een onderdeel van dit traject is je eerste solo. “Na ongeveer 19 beurten mocht ik mijn eerste solo maken. Je vliegt eerst nog even met je instructeur. Vervolgens zet je degene af en mag je een uur zelf vliegen. En dat is heel erg gaaf!”

Er staan nog maar twee trajecten van de opleiding op Emma te wachten. Het multi engine traject en het multi crew cooperation traject. Wanneer ze deze allebei heeft afgerond is ze klaar met de opleiding. “Ik kijk uit naar het multi engine traject.” Dit traject vindt gewoon plaats in Nederland. Je gaat onder andere leren vliegen met slecht zicht. “In Amerika is het altijd goed weer, in Nederland is er veel meer diversiteit. Je gaat hier bijvoorbeeld echt door de wolken vliegen, iets wat in Phoenix niet voorkomt.”

 

De middelbare school

Emma wist al snel dat ze later piloot wilde worden. Op de middelbare school had ze daardoor meteen de juist vakken gekozen en hoefde zo geen deelcertificaat te halen. “Ik deed VWO met de profielen Natuur & Techniek en Natuur & Gezondheid. In de derde klas had ik al contact opgenomen met KLM Flight Academy om er zeker van te zijn welke vakken ik moest kiezen.” Ook heeft ze verschillende open dagen bezocht ter voorbereiding. “Vlak voor mijn profielkeuze heb ik een open dag bezocht ter oriëntatie. En vlak voordat ik begon aan de selectie ben ik nog een keer geweest.”

Na de middelbare school is Emma niet meteen gestart met de opleiding. Ze heeft eerst een tussenjaar gedaan. “Dit was een bewuste keuze. Ik wilde mij volledig focussen op de selectieprocedure. Daarnaast was ik tijdens mijn tussenjaar ook begonnen met zweefvliegen. Daar ontmoette ik heel toevallig ook mensen die al begonnen waren bij KLM Flight Academy. Ik heb veel vragen aan hun gesteld ter voorbereiding.” Emma’s tip: “Neem de tijd voor de selectie!”

Wij wensen haar heel veel succes met de laatste maanden van de opleiding. Wanneer ze helemaal klaar is, blikken we terug op haar studietijd.

Wil jij ook piloot worden? Meld je aan!

NOS journaal - 4 november 2017

Afgelopen zaterdag was onze vliegschool te zien tijdens het NOS journaal. Het item ging over de toegenomen vraag naar verkeersvliegers. Het is een mooi item geworden, met beelden van onze directeur, studenten en de open dag. Je kan het journaal hier bekijken, het item begint bij 11:30 minuten.

Wil jij ook een open dag bezoeken? Meld je dan snel aan!

Drie generaties Jaski aan boord

Het begon allemaal met Wim Jaski toen hij in 1970 co-piloot werd op de DC-9 bij KLM. Vijftien jaar later trad zoon Wil, als second officer B747, in zijn voetsporen en in mei 2017 volgde kleinzoon Guillaume als second officer op de B777. Afgelopen maandag vertrokken de drie vliegers, met aanhang, naar Bangkok.

Wim (81) is inmiddels gepensioneerd en betrad het toestel naar Thailand als IPB’er. Maar dat maakte hem er niet minder trots op dat hij zijn zoon en kleinzoon in actie kon zien.

Opa en Oma Boot

Wim: “Mijn laatste vlucht voor mijn pensionering bij KLM deed ik samen met Wil, dat was geweldig. Ik had al eerder met hem gevlogen en dat waren mooie ervaringen. Ondanks de familieband bleven we professioneel. Dat ging vanzelf. Ik verwacht dat dat met Wil en Guillaume niet anders zal zijn. Pas na de landing komt dat gevoel van familie weer terug.
Doordat ik vervroegd met pensioen ging, om een andere droom waar te maken, heb ik niet vaak met Wil gevlogen. Ik wilde namelijk met mijn vrouw Jacky de wereld rondvaren op onze zeilboot. Nou, dat is goed gelukt! Ruim 10 jaar voeren we langs de mooiste havensteden. Soms kwamen de kinderen en kleinkinderen ons opzoeken. Daarom noemen ze ons nog steeds ‘Opa en Oma Boot’.

Vaderland dienen

Voordat Wim bij KLM begon, was hij 13 jaar lang militair vlieger bij de luchtmacht. “Het was een bewuste keuze om het land te dienen. Ik was opgegroeid in Nederlands-Indië, Java. Ten tijde van de Japanse bezetting werd ons kamp beschoten en we verkeerden in levensgevaar. We werden daarop geholpen door zogenoemde Mosquito-vliegtuigen van de geallieerden, die onze belagers bombardeerden. We waren gered! Ik nam me als elfjarige jongen plechtig voor dat ik later ook mijn vaderland wilde dienen. En zo geschiedde. Mijn vader had het ‘vliegvirus’ trouwens ook, maar voor hem was het destijds niet zo gemakkelijk om daar daadwerkelijk gehoor aan te geven.”

Verliefd op een stem

“Na 13 jaar militaire dienst besloot ik dat het tijd was voor iets anders, omdat er weinig doorgroeimogelijkheden voor me waren”, vervolgt Wim. “Ik solliciteerde bij KLM en werd aangenomen als co-piloot op de DC-9. Prachtig vond ik dat. Ik werd snel daarna voor zes jaar ‘uitgeleend’ aan de Nederlandse Luchtvaart Maatschappij en maakte promotie tot chef-vlieger Fokker F28 en hoofd Vliegdienst. Even later kon ik de overstap naar captain B747-300 maken. In militaire dienst had ik mijn vrouw leren kennen. Zij was werkzaam in de verkeerstoren en ik werd verliefd op haar stem. Ik besloot haar uit te nodigen voor een afspraakje. Inmiddels zijn we 58 jaar getrouwd. Zij heeft het altijd geweldig voor me gevonden dat ik de wereld overvloog, ze ging vaak mee tijdens de lange reizen. Daarnaast vond ze het prachtig om met mij de wereld rond te varen, ik had echt een maatje in haar. Ze heeft zelfs reuzegolven bedwongen, enorm stoer!”

Veranderde tijden

“Ik heb mijn zoon en kleinzoon nooit aangemoedigd om jachtvlieger te worden, maar wel om verkeersvlieger te worden. Natuurlijk overwogen ze ook andere beroepen, maar ze kwamen telkens weer bij ‘mijn’ beroep uit. Ik ben trots op allebei en ik vind het mooi dat ze dezelfde passie delen. Guillaume is pas 22 jaar en al zover, echt een prestatie. Soms geef ik ‘m wel eens wat tips waar hij merkbaar wat aan heeft. Leuk is dat. De laatste jaren is er natuurlijk wel veel veranderd. De komst van de digitale schermen in de cockpit bijvoorbeeld. Daarnaast zijn de communicatiemiddelen verbeterd en zijn de vliegtuigen veel veiliger geworden. Ook de omgang met elkaar is wat socialer geworden.

Versneld in de omscholing

Wil (54): “Het vliegen is mij natuurlijk met de paplepel ingegoten. Ik heb wel naar andere opleidingen gekeken, zo bezocht ik de HTS, maar dat was het toch niet voor mij. Dit geldt ook voor mijn zoon Guillaume. We hebben heel wat universiteiten met hem bekeken, maar hij kwam - net als ik - toch weer bij onze passie voor het vliegen uit. Ik begon in 1985 bij KLM als tweede officier op de Boeing 747-300. Na een korte periode als co-piloot op de Airbus 310 werd ik omgeschoold tot co-piloot op de 747-300. Daardoor had ik de mogelijkheid om met mijn vader samen nog zes vluchten te maken. Geweldig! Na de B747-400, A310, B767 en MD-11, werd ik captain op de B747-400. Toen ik hoorde dat Guillaume zou gaan werken op de B777, ben ik direct de omscholing ingegaan van captain 747 naar captain Boeing 777, dat zat er toch al aan te komen door de uitfasering van de 747. Ik hoop dan ook regelmatig met hem te kunnen vliegen.”

Milkshakes aan het zwembad

“Mijn gezin kon ik regelmatig in de schoolvakanties met me meenemen. Guillaume en mijn dochter Carmelle zijn dan ook op heel wat mooie plekjes geweest, waaronder Johannesburg en Bangkok”, vertelt Wil trots. “Mijn vrouw Carin kende ik van de middelbare school en was bij KLM werkzaam als assistent purser. Dat we nu weer naar Thailand gaan, voelt wat nostalgisch. Ik zie de kinderen nog als hummels zitten met hun milkshakes bij het zwembad daar. Alleen mijn dochter is er dit keer niet bij, ze loopt stage in het buitenland voor haar studie aan de Hogere Hotelschool. Het reizen zit dus ook in haar bloed. Omdat Bangkok een favoriete bestemming van de familie is, hebben we voor deze week heel wat op stapel staan. Wat in ieder geval niet mag ontbreken, is een boottocht langs de tempels, speciaal voor mijn moeder, en vervolgens aanleggen bij een drijvend restaurant. Ik kijk er naar uit!”

 

Doorzetter

Guillaume (22): “Van kleins af aan ging ik mee op reis met mijn vader en mocht ik in de cockpit kijken, waarschijnlijk raakte ik toen al met het ‘vliegvirus’ besmet. Halverwege mijn middelbare school ging ik me oriënteren op een vervolgstudie. Naar mate de tijd vorderde, werd me steeds duidelijker dat ik piloot wilde worden. Vooral na een proefles bij een vliegschool. Het was geen logische keuze, want in die periode werden er vanwege de crisis nauwelijks vliegers bij KLM aangenomen. Toch zette ik door. Ik bereidde me goed voor op de testen bij de KLM Luchtvaart School en kwam telkens een ronde verder. Uiteindelijk mocht ik een maand na mijn eindexamen van het vwo in opleiding. Deze duurde zo’n twee jaar, waarvan ik een aantal maanden in Phoenix verbleef voor de vlieglessen. Na de opleiding kon ik niet direct bij KLM aan de slag, maar wel bij Transavia in München. Ik vond het fantastisch om daar veel vlieguren te maken. Na twee jaar kon ik uiteindelijk bij KLM aan de slag. Ik vind het hier heerlijk en geniet van alles. Ik kijk enorm uit naar het vliegen met mijn vader, het maakt niet uit waarnaar toe.”

Foto’s: Familie Jaski
Tekst: NewsApp KLM

Future Pilots 3 - Rosalie Oudshoorn

De vader van Rosalie Oudshoorn (18 jaar) is piloot. Toen Rosalie in groep 1 zat, werd haar vader uitgenodigd om wat te vertellen over zijn beroep. “Vanaf dat moment wist ik al zeker dat ik ook piloot wilde worden. Ik hing aan zijn lippen!” Veertien jaar later studeert ze dan ook aan de KLM Flight Academy om piloot te worden. “En dat bevalt heel goed!”

Haar eigen weg

Eenmaal op de middelbare school werd haar wens om piloot te worden alleen maar bevestigd. Uit verschillende persoonlijkheidsonderzoeken die zij op school deed, kwam naar voren dat verkeersvlieger voor haar het ideale beroep zou zijn.

Maar als het aan de mentor van Rosalie had gelegen, had ze hier niet gestudeerd. “Er zou namelijk geen toekomst in het beroep zitten.” Gelukkig trok Rosalie zich niets aan van dit advies en koos haar eigen weg. Met als resultaat dat zij nu in klas 17-2 zit en haar droom waarmaakt.

Dezelfde passie

Hoe ze de opleiding vindt? “Ik vind het een hele mooie opleiding. Mijn vrienden buiten de opleiding begrijpen mijn passie voor vliegen en vliegtuigen niet. Hier heeft iedereen dezelfde passie. Ik ben helemaal op mijn plek.” Rosalie is in september begonnen met de opleiding. Ze zit nu in het eerste blok van de theorie. “Het leukste vak vind ik Powerplant. Hier leer je van alles over motoren.” Dat past bij haar persoonlijkheid. Rosalie wil namelijk altijd weten hoe dingen werken en in elkaar zitten.

Klas 17-2 bestaat uit 21 studenten, 3 meiden en 18 jongens. Hoe is het om in de minderheid te zijn? “Eigenlijk merk je daar weinig van. We hebben allemaal dezelfde interesse en ik heb leuke meiden in de klas.” En om tussen al die jongens te wonen? “Ook dat is heel goed te doen. Ik heb gewoon alle ruimte om mijn eigen ding te doen.”

De selectieprocedure  

Toen Rosalie klaar was met de middelbare school was ze nog te jong om te starten met de opleiding. Daarom heeft ze een jaartje een andere opleiding gevolgd. Eenmaal oud genoeg, is ze begonnen met de selectieprocedure. Dat duurde van december tot april. “Het was best pittig, aangezien ik naast de selectie ook mijn studie had.” Gelukkig is alles goed gegaan! “Van de selectieprocedure vond ik vooral de grading (vliegaanlegonderzoek) erg intensief. Je zit namelijk 4 dagen volop in spanning.” Nadat ze deze ronde succesvol had afgerond, was het tijd voor het gesprek met de toelatingscommissie. “Ik heb de site van KLM Flight Academy wel 50 keer doorgelezen! Uiteindelijk bleek het een leuk gesprek te zijn.”

Wij wensen Rosalie heel veel succes met de opleiding! Wanneer zij haar opleiding heeft afgerond, blikken we terug op haar studietijd hier.

Op de hoogte blijven? Facebook KLM Flight Academy Twitter KLM Flight Academy Instagram KLM Flight Academy LinkedIn KLM Flight Academy